Brev:
Pludselig slut med grød
21. februar 2022
Alder:
6 mdr.
Pludselig slut med grød
Kære Helen
Jeg kan læse du har behandlet lignende spørgsmål men vores situation adskiller sig lidt. Min søn på næsten 23 uger er pludselig holdt op med at spise sin grød.
Vi startede tidligt med grød og har været i gang med det siden han var 4 måneder. Det gik rigtig fint og han var efterhånden blevet godt til at spise det meste samt forskelligt grøntdagsmos. Dog sjældent mere end 1/2 3/4 dc. Vi er lige begyndt at tilbyde det 3 måltid. Han har altid været småtspisende, omkring 700 800ml fordelt på 8 - 10 flasker. Nu er vi nede på ca 8 flasker i døgnet. Han var også begyndt at sove rigtig pænt om natten nogle gange 4 4.5 time Før han vågnede og skulle have flaske igen. Men nu er der sket noget den seneste uge.
Han vågner hver 2.5 3 time og er sulten og han spiser meget! De sidste dage har vi været været oppe over 1000 ml i døgnet - I går1150 ml tilgengæld afviser han sin grød. Han kan sjældent lokkes med lidt grøntsagsmos på glas hvor han spise et par skefulde, men så bliver det pænt afvist.
Han har lige haft falsk strubehoste, hvor vi var nede på 400 600 ml i døgnet, han er stadig lidt forkølet og hoster lidt.Vi har selv er par teorier.
Kan han have ondt i halsen, kan han ikke smage noget, har han glemt at han godt kunne lide grød, prøver han at indhente ugens tabte kalorier ved nu at drikke meget osv. han svinger ml 100 og enkelte gange har vi været oppe på 240 ml., men vi har ikke ændret i tidspunkterne hvor han tilbydes flaske,
Hvordan får vi ham tilbage på grød? Og er det farligt for ham at spise så store mængder mme? Vi forsøger at følge din dagsplaner i din bog om mad. Hvis han afviser grøden prøver vigen en halv time efter evt. med noget andet. Han får lov at slikke på lidt forskelligt når vi spiser, men han kan ikke holde noget selv rigtigt.
Vores (nye) dagsplaner er ca sådan de sidste to dage
Kl 0230 flaske 180 ml
05 06 flaske 90 ml
0730 tilbudt grød
0830 0900 flaske 200 ml og lur
Sove 2,5 time vågne og vand af kop
1130 1200 tilbudt grød, vand af kop og efterfølgende flaske kl 1230 100 ml og puttes til lur 45 min til 1.5 time
Kl 15 flaske 180 ml
Kl 17 tilbudt grønt mos og vand af kop
Kl 18 flaske 110 ml
Kl 19 puttes 120 ml
Kl 23 flaske 170
Idag
0230 170 ml
0530 180 ml
0730 tilbudt grød
0800 tilbudt mos
0900 240 ml puttes til lur
Han tilbydes altid flaske inden lur men også efter grødfrokost, hvis der er gået lang tid siden sidste flaske 3- 4 timer.
Vi vil så gerne sove lidt mere og 5 6 flasker burde i teorien være nok. Vi er dog på mindst 8 flasker og hvis vi trækker den mere end ca 3 timer bliver han ked af det. Han følger sin vægtkurve nu.
Vi glæder os til at høre dine tanker
Ps:
- Er det fortsat nødvendigt at koge vandet til hans flasker? Når han drikker vand af kop, får han blot fra hanen.
- Jeg tilbyder ham altid vand af kop til mad og efter lur. Han drikker ca 1 snapseglas hver gang men spilder en del.
- Vi tænker, at han måske har et suttebehov, men han er stort set uinteresseret i sin sut og bruger den sjældent selvom han brugte den da han var mindre.
Bedste hilsner
Christina