Pludselig slut med grød

21. februar 2022

Alder:
6 mdr.

Pludselig slut med grød

Kære Helen

Jeg kan læse du har behandlet lignende spørgsmål men vores situation adskiller sig lidt. Min søn på næsten 23 uger er pludselig holdt op med at spise sin grød.

Vi startede tidligt med grød og har været i gang med det siden han var 4 måneder. Det gik rigtig fint og han var efterhånden blevet godt til at spise det meste samt forskelligt grøntdagsmos. Dog sjældent mere end 1/2 3/4 dc. Vi er lige begyndt at tilbyde det 3 måltid. Han har altid været småtspisende, omkring 700 800ml fordelt på 8 - 10 flasker. Nu er vi nede på ca 8 flasker i døgnet. Han var også begyndt at sove rigtig pænt om natten nogle gange 4 4.5 time Før han vågnede og skulle have flaske igen. Men nu er der sket noget den seneste uge.

Han vågner hver 2.5 3 time og er sulten og han spiser meget! De sidste dage har vi været været oppe over 1000 ml i døgnet - I går1150 ml tilgengæld afviser han sin grød. Han kan sjældent lokkes med lidt grøntsagsmos på glas hvor han spise et par skefulde, men så bliver det pænt afvist.

Han har lige haft falsk strubehoste, hvor vi var nede på 400 600 ml i døgnet, han er stadig lidt forkølet og hoster lidt.Vi har selv er par teorier.

Kan han have ondt i halsen, kan han ikke smage noget, har han glemt at han godt kunne lide grød, prøver han at indhente ugens tabte kalorier ved nu at drikke meget osv. han svinger ml 100 og enkelte gange har vi været oppe på 240 ml., men vi har ikke ændret i tidspunkterne hvor han tilbydes flaske,

Hvordan får vi ham tilbage på grød? Og er det farligt for ham at spise så store ...

Annonce

... mængder mme? Vi forsøger at følge din dagsplaner i din bog om mad. Hvis han afviser grøden prøver vigen en halv time efter evt. med noget andet. Han får lov at slikke på lidt forskelligt når vi spiser, men han kan ikke holde noget selv rigtigt.

Vores (nye) dagsplaner er ca sådan de sidste to dage

Kl 0230 flaske 180 ml
05 06 flaske 90 ml
0730 tilbudt grød
0830 0900 flaske 200 ml og lur
Sove 2,5 time vågne og vand af kop
1130 1200 tilbudt grød, vand af kop og efterfølgende flaske kl 1230 100 ml og puttes til lur 45 min til 1.5 time
Kl 15 flaske 180 ml
Kl 17 tilbudt grønt mos og vand af kop
Kl 18 flaske 110 ml
Kl 19 puttes 120 ml
Kl 23 flaske 170

Idag
0230 170 ml
0530 180 ml
0730 tilbudt grød
0800 tilbudt mos
0900 240 ml puttes til lur

Han tilbydes altid flaske inden lur men også efter grødfrokost, hvis der er gået lang tid siden sidste flaske 3- 4 timer.

Vi vil så gerne sove lidt mere og 5 6 flasker burde i teorien være nok. Vi er dog på mindst 8 flasker og hvis vi trækker den mere end ca 3 timer bliver han ked af det. Han følger sin vægtkurve nu.

Vi glæder os til at høre dine tanker

Ps:

- Er det fortsat nødvendigt at koge vandet til hans flasker? Når han drikker vand af kop, får han blot fra hanen.

- Jeg tilbyder ham altid vand af kop til mad og efter lur. Han drikker ca 1 snapseglas hver gang men spilder en del.

- Vi tænker, at han måske har et suttebehov, men han er stort set uinteresseret i sin sut og bruger den sjældent selvom han brugte den da han var mindre.

Bedste hilsner
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger